OPDC

OPDC Utrecht 

Het OPDC Utrecht is een onderwijsvoorziening voor leerlingen die (tijdelijk) de aansluiting met het reguliere onderwijs niet kunnen maken. De opdracht van het OPDC is om de leerling binnen een bepaalde periode op zo’n manier te ondersteunen dat hij of zij weer aan het reguliere onderwijs kan deelnemen. Iedere leerling heeft zijn eigen plan en wordt passend ondersteund. 

Als de ondersteuningsbehoefte van een leerling de basisondersteuning van een school overstijgt, dan kan in overleg met de leerling, de ouders en de kernpartners gedacht worden aan een periode van onderwijs op het OPDC Utrecht. Hiervoor vraagt de school in overleg met de adviseur onderwijs een arrangement voor het OPDC aan. 

Crisisplaatsing OPDC Utrecht 

Een crisisplaatsing op OPDC Utrecht is bedoeld voor een leerling die als gevolg van een onverwacht incident (tijdelijk) niet op zijn/haar eigen school kan blijven. Een crisisplaatsing op het OPDC is altijd in het belang van de leerling en/of de school en voor maximaal vier schoolweken. Een mogelijke plaatsing wordt door de directie van de betreffende school eerst besproken met de adviseur onderwijs. Lees hier meer over de werkwijze. 

OPDC expert 

Om de expertise van OPDC Utrecht voor een bredere groep leerlingen in te zetten werkt het OPDC met OPDC experts. De bovenschoolse OPDC experts ondersteunen scholen met expertise op externaliserend gedrag, binnen de context van de huidige school. De experts werken hierin samen met de school, het team van adviseurs onderwijs en kernpartners van de school. OPDC experts begeleiden soms ook de overstap van OPDC leerlingen naar een reguliere vo-school of de overstap naar het mbo. Naast begeleiding van leerlingen is de inzet gericht op de verdere versterking van de ondersteuningsstructuur binnen de school door bijvoorbeeld deskundigheidsbevordering van een team of een andere aanpak van specifieke problematiek. Dit kan bestaan uit collegiale consultatie, meedenken in casuïstiek, lesobservaties en het in kaart brengen van de ondersteuningsbehoeften van een leerling of een groep en dit vertalen naar handelingsadviezen voor het team.  Met de scholen worden altijd op maat afspraken gemaakt over de manier waarop kennis en expertise worden geborgd en de handelingsbekwaamheid van de school duurzaam kan worden versterkt.